2/19/2013

365/50 i o pestkach słonecznika!


 Dzisiaj o kolejnych nasionkach.. dobrze nam znanych, ogólnodostępnych i bardzo tanich.
Oczywiście o nasionach słonecznika..



Myślę,że nie są doceniane.. oczywiście od czasu do czasu chrupiemy je sobie, ale mało kto używa je w codziennej diecie.
A te maleństwa to skarbnica cennych składników.

Czy wiecie ,że słonecznik to świetne źródło wit E i  magnezu?
w 100 g słonecznika znajdziemy:

Sód 3mg

Potas 793mg

Wapń 131mg

Fosfor 784mg

Magnez 359mg

Żelazo 4.2mg

Cynk 2.69mg

Miedź 1.87mg

Mangan 2.61mg
witamina A 5μg

beta karoten 30μg

witamina E 27.81mg

witamina B1 (tiamina) 1.318mg

witamina B2 (ryboflawina) 0.263mg

Niacyna 6.97mg

witamina B6 (pirydoksyna) 0.6mg

foliany (kwas foliowy) 227μg
a także mnóstwo białka i  wielo- i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych.

 Słonecznik jest kaloryczny, więc nie należy przesadzać z ilością, ale na pewno warto włączyć go do swojej diety..
Można posypywać nim sałatki, zupy, dodawać do pieczywa, ciastek..
Można też przygotować przepyszną pastę na kanapki, która jest świetna zamiast masła, wędliny i sera..

Przepis na pastę jest banalnie prosty.
Bierzemy garść(3-6łs) ziaren słonecznika, wsypujemy do blendera
i dodajemy ulubione dodatki.
szczypiorek, koperek, czosnek.. cokolwiek.... przyprawiamy i miksujemy. Można dodać 1-2łh oliwy lub ( mniej kalorycznie WODY)
Moja wersja to słonecznik, czarne oliwki, 1 suszony pomidor w oliwie, 1łh siemienia lnianego już bez soli i innych przypraw. To wersja pod moją 3 letnią córkę, która kocha oliwki.. a kanapki z ta pastą wcina aż się uszy trzęsą:) dla siebie robię z oliwkami i czosnkiem:)
na to garść kiełek i mamy pyszne zdrowe , bezmięsne  drugie śniadanie ( pierwsze oczywiście owsianka:P)
pastę  przechowuję w lodówce.


6 komentarzy:

  1. Bardzo lubię Twoje przepisy i porady np. co do produktow czyszczących eko. Pastę sobie na pewno zrobię, tylko jakos do owsianki sie nie mogę przekonać :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Barbarello, to jedz pelnoziarniste pieczywo wlasnie z jakimis pastami.. chodzi o to aby eliminowac niezdrowe produkty jak np faszerowane chemia wędliny, masło, sery.. nawet jeden posilek mniej bez tego to juz mały kroczek do zdrowia:)
      my owsianke uwielbiamy, ale jemy na przemian z pastami wlasnie:) mozesz dodac sobie np płatki do koktajli( w koncu o nich napiszę:) ale na razie jest tak zimno m,że jakos nawet pisac mi się o nich nie chce hahha)

      Usuń
  2. Kupiłam dziś te nieszczęsne płatki ;)
    Spróbuję je jeść.
    Chciałabym ograniczyć pieczywo, ale to jednak najszybsze śniadanie, jeśli się ma mało czasu rano :(
    Ale o koktajlach nie pomyślałam, to jest dobry pomysł :) Czekam zatem na post o nich :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. spróbuj może na mleku,jesli lubisz. my ostatnio jemy na mleku migdałowym z zmiksowanym bananem..wychodzi nam owsianka bananowa:)

      Usuń
  3. Lorka, a jak to jest z moczeniem nasion? wszystkie wege fora jakie przestudiowałam piszą, że wszelkie nasiona i ziarna trzeba moczyć lub prażyć przed spożyciem?
    i głupia już jestem... zwłaszcza jesli chodzi i siemię i sezam.
    doradzisz coś?

    pozdrawiam
    chwilka/marta

    OdpowiedzUsuń
  4. teoretycznie prażenie ułatwia trawienie nasion i pestek..dlatego jest zalecane..
    akurat w tej paście nie prażyłam ani nie moczyłam, bo był to impuls.. weszłam do kuchni.. co by tu zorbic.. i zrobiłam:).. ale przepis mozna udoskonalić pestki namoczyć lub uprażyć..na pewno nie zaszkodzi:)

    OdpowiedzUsuń

Proszę w komentarzach nie dodawać linków, będą traktowane jako spam