1/16/2013

A co zamiast owsianki? Kilka słów o awokado


 Dzisiaj chciałam napisać trochę o awokado.
Przyznam się ,że nie po drodze było mi z tym owocem.. na początku wydawało mi się obrzydliwe.. tłuste i mdłe w smaku..
A potem zrobiłam "Guacamole" z jednej mojej wegetariańskiej książki, mocne w smaku .. i powoli oswoiłam awokado.. do tego stopnia, że się uzależniłam..a im dłużej je jem, tym  dodaje mniej dodatków.. czasami wcinam ot po prostu pokrojone w plasterki na kanapce lekko skropione cytryną..   doszło do tego,że ostatnio rozmawiając późnym wieczorem ze znajomą via skype.. dostałam ślinotoku na myśl o tym,że na dole w kuchni  leży ostatnia sztuka:))

 Kilka postów niżej podzieliłam się z wami przepisem na maseczkę z awokado. Używam jej do włosów, ale także na twarz, a jak zostaje to cała się nią smaruję:)
A dzisiaj napisze o jego fantastycznych właściwościach odżywczych...


Tak jak w tytule..co zamiast owsianki na śniadanie?.. wiadomo,jedzenie wciąż tego samego może się znudzić. A wręcz nie jest wskazane.. ponieważ monotonne jedzenie , nie dostarcza organizmowi wszystkich odpowiednich składników odżywczych.
I tutaj przychodzi  z pomocą awokado..
Nie jestem zwolenniczką "tradycyjnych" kanapek. Bułeczka/biały chlebek/tościk.. do tego masełko/margaryna, wędlina , plasterek sera, i pomidorek( dla zdrowia) pyszne prawda? ale to niestety niezbyt zdrowe.. Nie będę tu opisywać szkodliwości każdego wymienionego produktu.. jest mnóstwo informacji w internecie i o chemicznych składnikach dodawanych do żywności i o niekorzystnych połączeniach..
Co zrobić ,aby nasza kanapka była zdrowsza ( wiadomo, nie zawsze mamy czas rano na  ugotowanie owsianki, czy przygotowanie innego bardziej wymagającego posiłku)..


Odpowiedzią jest AWOKADO.
Kromka pełnoziarnistego pieczywa, plus awokado pod jakąkolwiek postacią dostarczy naszemu organizmowi wszystko, czego potrzebujemy. Awokado zastąpi masło, zastąpi wędlinę ponieważ zawiera:
-bogactwo tłuszczów nienasyconych
-białka
-karoteny
-luteinę
-witaminy(E, C, B6, B9,K)
-kwas foliowy
-magnez
-fosfor
-wapń
-potas
Używając go w połączeniu z innymi warzywami, np. w sałatkach lub koktajlach, wspomagamy przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach A, D, E, K.
Owoc awokado ma także ciekawe właściwości polegające na zwiększaniu zdrowotnych walorów innych produktów. Jeżeli  np pomidory zjada się wraz z awokado,  organizm potrafi przyswoić z nich 4 i pół razy więcej likopenu – antynowotworowego składnika znajdującego się czerwonych owocach.

Jeśli nie jadamy kanapek, zróbmy smoothie .

Według upodobania z owocami lub warzywami ( SEZONOWYMI!!) z dodatkiem mleka migdałowego/kokosowego/orkiszowego lub wody.. albo soku pomarańczowego..
wyobraźnia i kubki smakowe nie znają granic:)


Ja najczęściej awokado jadam w postaci pasty na kanapki, lub skrojone do sałatki...





Najprostszy przepis na pastę z awokado( guacamole)

1-2 owoce awokado

1-2 ząbki czosnku
sok z 1/2 limonki lub cytryny
szczypiorek, pietruszka koperek( ilość według uznania..im więcej tym więcej witamin:)
sól, pieprz, opcjonalnie 1łh musztardy

w sezonie warto dodać posiekaną czerwoną paprykę lub pomidora..
dojrzałe awokado rozgniatamy widelcem( masa nie musi być gładka), siekamy zieleninę, wyciskamy czosnek..przyprawiamy i gotowe!


A co dla dzieci?
wiadomo, nie przepadają za czosnkiem, cebulą...

dla dzieci pyszna słodka pasta.. może zastąpić np nutellę i inne  mazidła( reklamowane jako zdrowy składnik diety heheh)





Haha, wiem..wygląda jak moja maseczka na włosy:P
a nie pisałam wam ,że ta maseczka jest pyszna?:P

pasta z awokado na słodko
1/2 awokado
1/2 lub 1 banan
kilka kropel cytryny
miód( jeśli jesteście uczuleni  może byc syrop z agawy) , na prawdę odrobinę,bo banan dodaje słodyczy sam w sobie
i jak poprzednio ugniatamy widelcem( nie za dokładnie) mieszamy i gotowe!




6 komentarzy:


  1. Teraz ja dostałam ślinotoku :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat dziś kupilam awokado i zastanawiałam się co z niego nowego zrobić, a na słodko jeszcze nie próbowałam, więc napewno skorzystam :D

    OdpowiedzUsuń
  3. he he właśnie na śniadanie dziś jadłam avocado , muszę spróbować na słodko. Przepis ciekawy !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myśle,że można robić rózne modyfikacje.. np dodać kakao i miód i wyjdzie pasta "czekoladowa"

      Usuń
  4. u nas zawsze zapas avokado. nie wiem czy zdolalabym polozyc sobie taka maseczke na wlosy, bo przedtem bym ja zjadla. jak trzeba cos zsybko zjesc tu nas czesto polowke avokado posypuje serem feta (slony) startym na cienkiej tarce na wiorki i juz! ladnie wyglada (jak bialy snieg na zielonej trawie jak stwierdzilo moje dziecko ostatnio) i orzyjemnie sie je lyzeczka ze skorki-miseczki.

    OdpowiedzUsuń

Proszę w komentarzach nie dodawać linków, będą traktowane jako spam